Svar: Dagsrytme 6 mdr.

20. juli 2023

Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte med skemad, og er kommet rigtig godt igang. Du fortæller, at jeres dreng "tigger ved bordet", han åbner gladeligt munden og nyder at kunne spise med, og det er derfor rigtig godt, at I nu tilbyder ham skemad 3 gange dagligt.

Når det fungerer godt med morgenmad, frokost og aftensmad, så kan du begynde at tilbyde mellemmåltider. Det vil ofte være lidt frugtmos i begyndelsen, gerne suppleret med lidt frisk blød frugt i hånden, som han selv kan sidde og sutte på. Han må også meget gerne tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, en kartoffelbåd fra ovnen, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, hvis du tænker, at han kan kapere det og virker parat. Han skal i 6 måneders alderen også tilbydes kød og fisk i grøntsagsmosen, og det vil være rigtig godt, hvis han på den måde gradvist tilbydes mad, der tager mere og mere udgangspunkt i familiemaden.

Når du vil hjælpe ham til en rytme, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe nogle rutiner, hvor du tilbyder ham mad, når han vågner, og så ammer ham, før han skal sove. På den måde skabes der bedst plads i maven til både mad og mælk, og amningen før putning er stadig vigtig, for at han finder ro og sover godt.

Til alle måltider skal han tilbydes vand af kop, og i takt med, at du begynder at tilbyde mellemmåltider, så vil disse stille og roligt erstatte amningen. Det betyder, at i takt med at han begynder at spise mere og mere mad hele dagen igennem, drikker mere og mere vand af kop, så vil antallet af amninger naturligt nedtrappes, og mad og vand til erstatte mere af mælken. Det vil ofte være amningen midt nat, som trappes ud først, det betyder, at han vil kunne begynde at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05, og i takt med at han spiser mellemmåltider formiddag og eftermiddag, så forsvinder amningerne her.

Det betyder, at du meget gerne må begynde at adskille bryst og søvn. Han skal naturligt ammes før hver lur, men det vil være rigtig godt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden eller i din favn, men at du lægger ham fra dig og vænner ham til at forbinde sin seng eller barnevogn med stedet, hvor han sover. Og når han bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at amningerne før formiddagsluren og amningen om eftermiddagen, før han måske sover sin 3. lur, bliver erstattet af mellemmåltider og vand af kop.

Lige nu hvor I er på ferie, væk hjemmefra, og det er meget varmt, så er det ikke nogen god idé at ændre på en masse - men når I kommer hjem, vil det være rigtig godt at arbejde på en ny rytme. De fleste børn vil trives godt med 3 lure dagligt med den alder jeres dreng har nu, men mange vil netop i 6-7 måneders alderen begynde at kunne nøjes med blot 2 lure. Om de kan nøjes med dette afhænger dog af, hvor tidligt de står op. Jo før dagen begynder, jo længere tid har de ofte brug for den 3. lur. Det samme, hvis deres lure er meget korte.

Jeres dreng vågner sent og sover derfor også sent hele dagen igennem. Samtidig sover han nogle gode ...

Annonce

... lange lure om dagen og har som nævnt stadig behov for 3 lure, hvorfor han også går sent i seng. Samlet set er hans søvnbehov ca. 14.5 times søvn i døgnet, og det sover han - ofte sover han faktisk lidt mere, hvilket er helt okay. Som du beskriver det, så sover han ofte ca. 11 timers nattesøvn og mellem 4-4.5 time i løbet af dagen samlet. Derfor kan han naturligt ikke gå tidligere i seng lige nu.

Du nævner, at du bruger tid på at få ham til at sove den 3. lur, men at han har brug for den - og det giver jeg dig helt ret i. Han vil naturligt stadig have brug for denne lur lidt endnu. Der er dog god grund til at tro, at han vil begynde at kunne vågne tidligere, fordi han nu bliver ældre, og hvis ikke han gør det, så må du faktisk gerne vække ham om morgenen, så han vågner kl. 07 som I andre. Det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Det betyder, at han så også vil sove sine lure tidligere, og hvis han fortsætter med at sove de lange lure, så behøver han på sigt måske slet ikke den 3. lur. Det kan også være, at han stadig har behov for den 3. lur, fordi han kommer tidligere op, og hans lure måske vil blive lidt kortere, og det er også helt okay, det vil også kunne give plads til en tidligere puttetid om aftenen.

Det vil sige, at en dagsplan, når I kommer hjem fra ferie, f.eks. vil kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre. Vækkes kærligt og nænsomt kl. 07, hvis han ikke vågner af sig selv sammen med I andre.

Morgen 7.30: Havregrød, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos og suppleres igen med lidt frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur, måske kl. ca. 9.30

Frokost 12: Grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødbjælker, agurk, kogte grøntsagbuketter og lignende, som du skønner ham parat til. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur, måske ca. kl. 14, det afhænger af formiddagslurens længde.

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og suppleres også her med lidt frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes - og powernapper måske lidt her (3. lur), det kan også være at denne lur kan springes over visse dage, det kommer an på, hvor lang middagsluren er, og hvad tid han står op af denne.

Aften 18: Grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som du skønner, at han er parat til. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20. Tidspunktet kan dog variere efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt, og hvornår han er stået op af sin seneste lur.

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt og sover herefter til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen. Det vil sige, at amningen midt nat stille og roligt trappes ud.

Der skal naturligt være balance mellem længden af dagssøvn og nattesøvn, og derudover skal man naturligt også tage hensyn til hans alder. Jeg håber dog, at mine tanker og dagsplan giver lidt idé om, hvad I kan arbejde med, når I kommer hjem:)

Rigtig meget held og lykke med det, og fortsat rigtig god ferie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor